Forfatter |
Emne  |
|
[+35]Lazy
[+35] Soldier

Denmark
2470 indl�g |
Skrevet - 22 Nov 2008 : 01:38:53
|
Ja, jeg taler naturligvis om analoge "gammeldags" brætspil 
Uanset hvor teknologisk imponerende PC/konsol spil kan være, så ER der noget anderledes hyggeligt og charmerende over (ordentlige) brætspil.
Hvis du allerede nu tænker: "Gaaaaaaab brætspil" så kan jeg egentlig godt forstå det for du er sikkert offer for "Matador-komplekset", men hæng på et par minutter for det er ikke DEN slags brætspil jeg taler om. Problemet med Matador, Trivial Pursuit og alle de andre "Kvickly" eller "Fætter BR" spil er ganske enkelt: De er SKIDEHAMRENDE kedelige fordi ALLE skal fatte spillet i løbet af 3 minutter. Ovenikøbet varer de al for lang tid og og er så tilfældige at man ligeså godt kunne spille Ludo (så er pinen da i det mindste over på 30 minutter)
Kender du allerede spil som "Eufrat & Tigris", "Up Front" "Carcassonne", "Junta" og "Stone Age" så spring bare denne intro over - Og skriv i stedet en anmeldelse af DIT favorit brætspil. 
Som sagt så er det her bare en intro til "ordentlige" brætspil. Mit udgangspunkt er at prikke lidt til nysgerrigheden hos nogle af de mange "Matador-ofre" og gerne få lidt input om hvad andre brætspillere synes om.
"Ordentlige" brætspil behøver ikke være hamrende komplicerede med 40-50 siders regler - Nogle af de bedste kan faktisk sagtens spilles af hele familien inkl. unger fra ca. 8-10 år. "Ordentlige" brætspil er dem hvor man, når spillet er slut, tænker: "JA - Jeg gjorde lige det rigtige på det tidspunkt" eller "Fuck - jeg lavede en fejl der" og "Hmm kan vi nå en tur mere?"
Hvis jeg skal anbefale et let tilgængeligt spil til folk der gerne vil give brætspillet en chance trods den danske Matador-syge, så skulle det nok være "The Settlers". Ikke fordi det efter min mening er "det bedste" brætspil, men fordi det er så let at starte med.
Samtidig er det også netop det spil jeg typisk har brugt som "is-bryder" overfor venner og bekendte der gerne har villet spille et spil, men har haft alle mulige forbehold pga. de typiske Matador-komplekser...
Arrgh - tror jeg ændrer min oprindelige intention med denne post og poster min Settlers anmeldelse som et svar.... lettere med quotes osv. (Og så kan jeg også holde anmeldelser adskilt for I slipper ikke med Settlers )
|
|
[+35]Lazy
[+35] Soldier

Denmark
2470 Posts |
Skrevet - 22 Nov 2008 : 01:40:29
|
Spil: "Settlers" Kendt som: "The Settlers" (Dk), "Settlers of Catan" (US/UK), "Die Siedlern" (DE)
Antal spillere: 3-4
Aldersgruppe: 8-9 år til voksen (Og ja, det betyder voksne gider spille det for sjov - Ikke bare for ungernes og mormor's skyld)
Spilletid: 60-120 minutter
Sprog: Settlers findes på dansk. Hvis man køber den tyske eller engelske udgave så kræver det at mindst 1 spiller kan læse/forstå reglerne. I løbet af spillet er sproget uden betydning.
Hvad er der i æsken: I den danske udgave: Et ok spil. Spillefelt brikker i en fin kvalitet. Alle "byggebrikker" er af træ. Kort er ikke imponerende, men stadig brugbare efter 70-80 spil. (Ikke poker så "mærker" er ikke et aktuelt problem) I den amerikanske og tyske udgave er kortene en lidt bedre kvalitet.
Spillets gang: Settlers er er et typisk "euro" spil. Den betegnelse kræver måske en forklaring, men det betyder blot at spillet har overskuelige (ca. 5 A4 sider) regler, der er flere forskellige muligheder for strategier og held/tilfældigheder spiller mindre rolle end valg af strategi/taktik i løbet af spillet. Der er ingen fast spilleplade (modsat f.eks. Matador) men i stedet en række brikker der bruges til at bygge spillepladen med fra start. Brikkerne der udgør spillepladen repræsenterer forskellige former for terræn, der hver især giver mulighed for at "høste" en form for ressource. Når spillepladen er opbygget, så placerer hver spiller sine startbrikker (2 huse og 2 veje) på "pladen" og herefter er spillet klar til at begynde. I Settlers skal man ikke slå med terninger for at rykke sine brikker, men der ER terninger. Terningerne i Settlers afgør hvilke felter på spillepladen der giver udbytte til de spillere som har et hus eller en by placeret på feltet. Hver enkelt tur i Settlers består i at: 1. Den aktive spiller slår med terningerne for udbytte. ALLE spillere indsamler derefter deres udbytte. 2. Den aktive spiller kan nu "handle", dvs. udbyde/efterlyse ressourcer ("Er der nogen som vil bytte 2 geder for en kæp?") 3. Den aktive spiller bruger indsamlede ressourcer på at udbygge sin position (bygge veje, huse, byer eller købe udviklingskort)
Spillet afsluttes når en spiller har opnået 10 "sejrspoint". Man får point for dels længste handelsvej, største riddermagt (via udviklingskort), huse, byer og fremskridt via udvikling.
Regler: Settlers er et ret enkelt spil. Hvis det er første gang du spiller et spil hvor det ikke gælder om at slå med terninger for at kommer over "Start" så regn med at bruge 20-25 min på at læse reglerne og lav så et par prøve runder (10 min.)
Det gode ved spillet: Jeg har efterhånden spillet ca. 100 gange Settlers. Ikke af pligt, men fordi jeg stadig synes det er sjovt og fordi min kone og begge mine unger (11 og 13) synes det er et fedt spil. Settlers er også det spil jeg oftest har brugt til at introducere "ordentlige" spil overfor venner og bekendte (og vi har da også et par vennepar vi nu spiller "fast" med) Selvom man spiller "efter tur" så er man stadig aktiv hele tiden fordi hver enkelt spillers tur indeholder handel (med de andre)
Det dårlige ved spillet: Hvis man spiller 4 personer med basisregler, så er det let at få øje på hvem der fører og derfor "rotte sig sammen" 3 mod 1. På en variabel spilleplade kan en urutineret spiller hurtigt blive "låst inde" og være chanceløs resten af spillet.
Karakterer fra 1-10: Sammen med far/mor/børn: 7 (Mulighed for had mellem brødre trækker lidt ned ) Sammen med venner/bekendte: 7-8 (Fedt at høre nogle der aldrig har spillet et ordentligt brætspil sige: Ha - fedt, kan vi nå et mere?) Sammen med brætspillere: 6 (Der er simpelthen for mange fede spil derude til en top karakter.)
Udvidelser/tilføjelser: (Kun de danske udvidelser...) "Søfarer": Mulighed for handel og sejlads = længere spilletid og ikke væsentlig mere udbytte (risiko for låsning er lidt mindre) "5-6 spiller udvidelse": Arrrgh basis spillet tager ca. 3 timer. Der er bedre spil for 5-6 personer... "Historiske Scenarier": God afveksling fra basisspillet for rutinerede spillere, men regn med 20-30 min. på at læse regler. "Byer og Riddere": Den eneste udvidelse der (efter min mening) er pengene værd (også den dyreste). Spillet bliver længere, sværhedsgraden (regler) ca. dobbelt op så vent til du har spillet Settlers nok til at du VIL mere.
Bemærkninger: Spil med den foreslåede spilleplade opstilling som reglerne viser de første 10+ spil. (Reducerer muligheden for "låsning" af en spiller) Hvis du introducerer spillet til nye spillere så gælder ovenstående dobbelt!!! Spil med "fordækte" fremskridt for at "skjule" hvem der er tættest på sejr. Kvalitet/Pris/Indhold siger: Køb bare den danske udgave. Spillet ER bedst i basis udgaven og de udvidelser der ikke findes på dansk er vist kun til ultra settlers nørder 
|
Rettet af - [+35]Lazy @ 22 Nov 2008 01:41:01 |
 |
|
Danish.Bacon.DK
Super forummedlem

Denmark
3126 Posts |
Skrevet - 22 Nov 2008 : 13:59:16
|
Behøver ikke et brætspil, dette her er jo ren hyggelæsning..  |
 |
 |
|
[+35]Spoon
[+35] Soldier

Denmark
913 Posts |
Skrevet - 22 Nov 2008 : 22:43:00
|
Spil: "Ringens Herre: Risk"
Antal spillere: 2-4 (4 er sjovest)
Aldersgruppe: 9-10 år til voksen.
Spilletid: 45-100 minutter
Sprog: Dansk.
Hvad er der i æsken: Bræt over Midgård, En hel håndfuld brikker der symbolser sin hære, Hærleder figur, 3 Angribs og 2 forsvars terninger, Territorie kort, Event kort samt "ringen".
Spillets gang: Det funger som normalt risk, hvor det går ud på at erober lande fra de andre spille, men bare lidt mere advanceret hvilket gør det sjover, da der er flere muligheder og der sker tit uforudsete ting.
Regler: Der er 4 små ting der virklig udskiller sig fra normalt risk, til at starte med er der en "ring bære" figur med, den starter i Hobbitstrup og hver gang det er en ny spillers tur, bevæger den sig et felt frem af, på en afmærket rute, indtil at den når slutningen, her gøres det status og en vinder findes, det gør så at spillet aldrig låser sig fast, da det automatisk slutter efter en hvis antal træk.
To andre at der er leder og borge med i spillet, sidst nævnte giver en foresvar +1 bonus til sin højst slag, hvor en leder giver +1 til det højst angribs slag, hvis han befinder sig i en angriben hær, samt +1 til forsvar hvis en hær han leder bliver angribet, så en leder i en borg kan være yderst svær at få bug med, da den spiller har +2 bonus til foresvar. Lederen kan flyttes rundt i en specil flytte face, mens borgen selvfølig er fast.
Den sidste og sjovest ændring, er at når man indtager nogen specielle lande, skal man trække nogen event kort, som kan gøre at fra at man midster/får brikker, til at man får et kort man kan gemme og bruge en gang når man har lyst, fx et kort der fjerner forsvars bonusen ved borge, imens et andet gør at man kan begive sig "igennem" bjerge osv. Da man aldrig ved hvad en modstander sidder med af "trumfer" på hånden, gør at man aldrig kan føle sig sikker.
Spillet er sjovest hvis man er 4, så kan man spille god mod onde (2 imod 2) eller alle imod alle. Især 2 imod 2 er godt hvis man har lidt ynger spiller iblandt sig, så barnet kan støtte sig til en voksen.
Det gode ved spillet: Hvis du kan lide Ringens Herre bøgerne eller/ og filmen samt er glad for Risk, så er dette et must. Selv hvis du ikke bryder dig om Ringes Herre, men kan lide Risk, så er spillet et kik hver, da de ekstra regler giver en helt ny nuance af Risk.
Det dårlige ved spillet: Kan du ikke lide Risk, så kan du nok heller ikke lide dette.
Karakterer fra 1-10: Sammen med far/mor/børn: 6-7, Børn er uintelligente og næmme at slå, det samme er koner/kærester. Sammen med venner/bekendte: 7-8 Kommer selvfølig an på hvor god modstand dine venner kan give. Sammen med brætspillere: 8-9.
Udvidelser/tilføjelser: Gondor & Mordor Udvidelsessæt. Det er kun et sæt (ikke to forskellige) hvor man får det nederst af Midgård med, uden dette sluttet spillet når Ring bæren når ned til kanten af brættet, med dette er Dommebjerget med, hvor spillet så slutter ud over det det ekstra bræt der er med, så er der også en håndfuld nye flotte figur, samt en "guld" ring (den der er med i det orginale spil, er af pap)
Bemærkninger: I stedet for at figurene symbolser 1, 3 og 6, bør man spille med at de symbolser 1, 5 og 10, for at ungår at brættet bliver for overbefolket. |
Så længe der er kugler i luften, er der håb!?! (Svensk jagt motto, og den entlige grund til at 5-6 svensker omkommer om året under elg jagt!) |
 |
|
[+35]Dr.Zeepra[Wa]
[+35] Soldier

Denmark
968 Posts |
Skrevet - 23 Nov 2008 : 16:24:22
|
Spil: FRAG
Antal spillere: 2-6 (Sjovest ved 3+...)
Aldersgruppe (rather målgruppe): Computerfolk, gamere, alle aldre...
Spilletid: 30 min.+
Sprog: Engelsk
Spillets gang og regler:
Spillet er som vi alle kender det i bedste stil - et "FPS Board Game". Det vil i alt sin enkelthed sige, at man flytter rundt med brikker, og skal skyde sine modstandere på et "bræt" med vægge, lokaler og åbne pladser. Derpå er der markeret på kortet hvor der findes våben og power-ups, disse skal man så søge hen mod hvis man vil have et våben (der er bedre end den standard pistol man starter med) eller en ting der kan give en power-up. Til at starte med skal alle spillere allokere 7 point i hhv. "Health", "Speed" og "Accuracy". For hvert point man har i en stat, får man X antal d6, fx. 3 i speed giver dig 3 terninger til at rykke det antal øjne der vises. Når stats er allokeret kan man begynde på spillet. Der er spawnlokationer fra 1-6 (dette slår man med en terning for at se hvor man spawner). Står der en spiller på det felt hvor man kommer ind, bliver spilleren der stod på pladsen "tele-fragged" (som i den gode gamle Quake-stil). Som bonus starter alle spillere med et "snyde-kort", og ved hvert kill får man endnu et "snyde-kort". Ved 3 kills vinder man runden, og hvis man spiller med "levels", så kan vinderen af runden allokere 1 yderligere point til sine i stats.
Karakter:
Sammen med andre gamere/ligesindede: 10 Sammen med familien (hvis de ikke er gamere..): 5
Udvidelser:
Det er vidstnok 3 udvidelser til spillet, hvori de alle tilføjer noget - fx. explosive barrels og fælder osv. |
The Biggest, The Best - Better than the rest! |
Rettet af - [+35]Dr.Zeepra[Wa] @ 23 Nov 2008 16:30:36 |
 |
|
Zyklopz
Nyt forummedlem

Denmark
49 Posts |
Skrevet - 24 Nov 2008 : 21:43:11
|
Lol Johnny Jeg har faktisk Settlers med diverse addons og det er da det ultimative hyggespil når man er nogle stykker der gider bruge tiden på det. Nice spil :-)
Det må komme i brug til den whiskey og mega bøffen der :-)
|
Rettet af - Zyklopz @ 24 Nov 2008 21:44:49 |
 |
|
[+35]Lazy
[+35] Soldier

Denmark
2470 Posts |
Skrevet - 29 Nov 2008 : 23:02:21
|
Spil: "Carcassonne"
Antal spillere: 2-5
Aldersgruppe: 8 år til voksen.
Spilletid: 45-60 minutter
Sprog: Der findes vist nok en dansk udgave baseret på version 1 regler. Hvis man køber den tyske eller engelske udgave så kræver det at mindst 1 spiller kan læse/forstå reglerne. I løbet af spillet er sproget uden betydning.
Hvad er der i æsken: Den engelske udgave: Fin kvalitet. Spillefelter i kraftigt pap. Spillernes mænd: Meeples er af træ og har nærmest kultstatus  Desuden en pointtavle til løbende scoring. Køber man den aktuelle engelske version fra Rio Grande Games så får man også den første udvidelse "The River" med i prisen.
Spillets gang: Carcassonne er et typisk "euro" spil hvor man i fællesskab opbygger en lille fransk provins med veje, byer klostre m.m. Strategi/taktik belønnes og held har kun lille betydning.
Der er ingen fast spilleplade, den opbygger man i løbet af spillet ved hjælp af brikker med forskelligt terræn. Man vinder spillet ved at score flest point og point'ne scores dels løbende under spillet, dels ved den endelige optælling ved spillets slutning.
Ved spillets start får hver spiller 7 meeples og en enkelt (fast) brik placeres midt på bordet. Herefter skiftes spillerne til at trække en ny spilleplade-brik og placere den på bordet op til en allerede lagt brik. Naturligvis skal terrænet passe til de brikker den støder op til.
Spilleren der lagde brikken kan nu vælge at placere EN meeple på den netop lagte brik. Placeringen af en meeple afgør dens rolle: Bonde, munk, ridder eller landevejsrøver. Bønder har potentialet til at score de fleste point, men som de eneste meeples kan de ikke "genbruges" når de en gang er placeret på bordet. De øvrige meeples kan komme i spil igen ved at deres vej/kloster/by bliver færdigbygget i løbet af spillet (løbende scoring).
Efter sidste tur tælles værdien af alle ufærdige byer/veje/klostre, samt bøndernes værdi sammen med den løbende scoring og spillets vinder er den med flest point.
Eksempel på et færdigt 3-personers spil. Efter sidste brik er lagt, men inden afsluttende point-sammentælling.

Regler: Carcassonne er utrolig let at lære. Typisk kan man forvente at bruge 10-15 minutter på reglerne første gang man spiller. Når man har spillet et par gange kan man forklare reglerne til nye spillere på 5 minutter.
Det gode ved spillet: Jeg burde måske have startet med at anmelde Carc' for det er bedre end Settlers  I modsætning til f.eks. Settlers, så kommer en spiller aldrig i en position hvor vedkommende uforskyldt er totalt fastlåst. Spillet flyder hurtigt og hver spillers tur tager ca. 30-60 sek.
Carcassonne er hamrende pålideligt og genialt i al sin enkelthed: Opstilling fra man åbner kassen tager 1-2 minutter, spillet tager ca. 45 minutter uanset om man er 2 eller 5 personer og den endelige sammentælling tager ca. 5 min. alt efter hvor systematisk man er. (Det er det eneste spil jeg gider spille efter aftensmaden på en hverdag, fordi man altid kan regne med hvor lang tid det tager og fordi man bliver i godt humør af det).
Selvom spillet ændrer sig voldsomt afhængigt af om man er 2 eller helt op til 5 spillere, så er det lige sjovt/hyggeligt som 2 personers med konen over en flaske rødvin, til en decideret krig (med mere rødvin) og 4-5 spillere 
Mange udvidelser der ændrer spillet radikalt!
Stadig ikke overbevist? Meeples... Meeples, meeples, meeples!
Det dårlige ved spillet: Når man efter 50 spil hvor man mener man har fuldt styr på Carcassonne får lammetæv i basisspillet af et par spillere der har endnu mere styr på det  Hvis man har tiden og ønsker et spil med flere regler så findes der mere komplicerede spil. (F.eks. Puerto Rico som jeg nok også ender med at anmelde)
Karakterer fra 1-10: Sammen med far/mor/børn: 9 (Jeg kommer nok aldrig til at score 10 for det ville ødelægge min drøm om det uopnåelige spil) Sammen med venner/bekendte: 9 (Selv folk der ellers ikke er vilde med spil hygger sig med Carcassonne) Sammen med brætspillere: 8 (Uanset om man foretrækker spil med 20-50 siders regler, så er de taktiske muligheder og det flydende spil fedt til et hurtigt spil)
Udvidelser/tilføjelser: Der er simplet hen for mange til at jeg vil nævne dem. Kig evt. her på Rio Grande Games hjemmeside.
Bemærkninger: Carcassonne er et spil du SKAL eje! Det er ovenikøbet billigt. Genialt som gave til folk der ikke har det i forvejen.
Ang. udvidelser: Hvis man ikke kan begrænse sig og ender med at spille med mere end 1 eller 2 af de mange udvidelser samtidig, så ødelægger man det lette/elegante ved spillet.
|
 |
|
[+35]Spoon
[+35] Soldier

Denmark
913 Posts |
Skrevet - 16 Dec 2008 : 15:46:56
|
Jeg har været på udkik efter Carcassonne, efter din anmeldelse Lazy, men den har nu ikke været næm at finde  |
Så længe der er kugler i luften, er der håb!?! (Svensk jagt motto, og den entlige grund til at 5-6 svensker omkommer om året under elg jagt!) |
 |
|
[+35]Lazy
[+35] Soldier

Denmark
2470 Posts |
|
|
Emne  |
|
|
|