Clan [+35] Forum
Clan [+35] Forum
[+35] Hovedkvarter | Profil | Tilmeld | Aktive emner | Forummedlemmer | S�gning | FAQ
Brugernavn:
Kodeord:
Husk kodeord
Glemt dit kodeord?

 Alle fora
 Lidt af hvert
 Eat at Joe's
 Boller i "curry" (- with a twist !)
 Nyt emne  Svar p� emnet
 Vis printervenlig version
Forfatter Forrige emne Emne N�ste emne  

[+35]Shotgun Joe
[+35] Soldier

Denmark
1590 indl�g

Skrevet - 05 Oct 2003 :  16:21:39  Vis profil  Bes�g [+35]Shotgun Joe's hjemmeside  Send [+35]Shotgun Joe en ICQ besked  Klik for at se [+35]Shotgun Joe's MSN Messenger adresse  Svar med Quote
Hvis du synes at den færdig boller i karry, du køber nede i Brugsen, er den bedste, er denne opskrift ikke noget for dig !
Men, hvis du derimod godt kan li' at lege lidt med traditioneller retter, så klø bare på !

- Findes der noget så Dansk som: boller i karry !?
Både ja og nej !
For hva' er karry egenlig ?
Vi kender det som et gult pulver, man køber nede i supermarkede, og de fleste tro da også at det kommer fra Indien. Det er dog en sandhed med modifikationer.
Ganske rigtigt findes der i Indien en serie retter som hedder "et-eller-andet"-curry, men det skal her bemærkes at: Man kan altså IKKE købe karrypulver i Indien.
Curry er en speciel måde at sammensætte krydderier i en ret på, det nærmeste man kommer det, er en currypast. Currypast er en masse af frisk malede krydderier, ofte med flere friske ingridienser (som f.eks. frisk chili og frisk gurkemaje).
Karrypulver, er sikkert bragt til Europa af Englænderne, da de efter et par hunderede år i Indien, omsider var begyndt at få smag for det lokale køkken og derfor lavede deres egen variasion.

Til "min" boller i karry, skal du bruge:

ca. 1 kg. hakket svinekød.
2-4 fed hvidløg.
1 "tommelfinger" frisk ingefær.
2-3 æg.
1 stort løg.
rasp.
Mel.
Margarine.
Din ynlings chilisovs (AWP sovsen f.eks. ).
Soya.
1 grønsagsbolion terning.
Salt og pebber.
Karrypulver (jeg bruger Unifood's extra stærk).

Jeg har en stor Kenwood køkkenmaskine, jeg bruger til at lave farsen med. Jeg bruger altid "K"-spaden til det.

Først sætter du en stor gryde vand over, ca. 3 l. og tilsætter grønsagsbolionterningen.
Løg, hvidløg og ingefær skrældes og finhakkes eller rives.
Smid kødet op i skålen sammen med, løg, hvidløg, ingefær, et ordenligt stænk soya, godt med salt og pebber, æg og et skud chilisovs (jeg bruger ca. 1 tsk. AWP, men du kender selv din egen smag for chili). Rør det hele godt sammen. Drys rasp i, indtil farsen får en halvfast koncistens.

Vandet skal koge, men ikke spilkoge.
Tag en spiseske og begynd at forme bollerne, de skal være ca. 2 cm. i diameter. Drop dem i vandet hver gang du har lavet en. Når jeg har lavet en 10 - 12 stk., ser jeg efter om der er nogen som ligger i flyder i kanten af gryden. Dem tager jeg op og lægger i et dørslag eller en pasta si. HUSKAT sætte noget under !

Når der ikke er mere fars til bage, slukker jeg for gryden og vakser røreskålen, mens de sidste boller koger færdig.
Så tager jeg de sidste boller op. Si bollevandet (der sku' ikke grines ) ned i røreskålen.
Ta' ca. 1/3 af 200 g. margarine og lad det bruse af i den gryde du brugte til at koge boller i. drys 2 spk. karrypulver i og rør med et pisteris. Karryen må ikke brænde på, den skal gerne blive til en bobbelende masse, som får hele huset til at dufte af karry.

Smelt nu resten af margarinen i gryden og rør ca. 4 spk. mel i til en smørbolle. Tilsæt bollevandet (der sku' ikke grines ) lidt af gangen, mens du hvergang koger det op, indtil du har brugt det hele, eller ikke ønsker mere sovs.

Handy tip:
At lave sovs kræver erfaring, den bliver tit for tynd. Hvis den bliver for tynd, skal du lidt af gangen tilsætte: kartoffelmospulver !!!
Ja du læste rigtigt !
Kartoffelmospulver er stort set smagsløst, men det KAN ikke klumpe. Med det får sovsen ALTID den rigtige tykkelse

Nu er din karrysovs færdig og du kan plumpe dine boller i. Hust at slukke for gryden først, så sovsen ikke brænder på.

Som de obligatoriske ris til, anbefaler jeg Indiske Basmati- eller Thailanske Jasminris (husk at de ikke kræver helt så meget vand, som alm. ris).

Det var CS-køkkenet for denne gang, god fornøjelse

- iøvrigt mener jeg at Kartago skal ødelægges !

[+35]Casa
[+35] Soldier

Denmark
1447 Posts

Skrevet - 05 Oct 2003 :  18:34:30  Vis profil  Send [+35]Casa en AOL besked  Send [+35]Casa en ICQ besked  Svar med Quote
koriander spidskommen er monster godt :D karry retter er mine favoriter laver efter sigende danmarks bedste boller i karry udnævnt af mine kammeraters mødre :D



Honda vfr 750 rc24
Wruuuuum Wruuuum

G� til toppen af siden

[+35]Shotgun Joe
[+35] Soldier

Denmark
1590 Posts

Skrevet - 05 Oct 2003 :  18:47:13  Vis profil  Bes�g [+35]Shotgun Joe's hjemmeside  Send [+35]Shotgun Joe en ICQ besked  Klik for at se [+35]Shotgun Joe's MSN Messenger adresse  Svar med Quote
Koriander og spidskommen, er standart i karrypulver, men ALTID godt, til næsten alt ! ;-)
Jeg vil, btw., gerne ha' DIN opskrift på karry-boller, så jeg kan blive inspireret

- iøvrigt mener jeg at Kartago skal ødelægges !
G� til toppen af siden

[+35]Tomcat
[+35] Soldier

Denmark
1309 Posts

Skrevet - 05 Oct 2003 :  18:48:25  Vis profil  Bes�g [+35]Tomcat's hjemmeside  Klik for at se [+35]Tomcat's MSN Messenger adresse  Svar med Quote
quote:
Handy tip:
At lave sovs kræver erfaring, den bliver tit for tynd. Hvis den bliver for tynd, skal du lidt af gangen tilsætte: kartoffelmospulver !!!
Ja du læste rigtigt !
Kartoffelmospulver er stort set smagsløst, men det KAN ikke klumpe. Med det får sovsen ALTID den rigtige tykkelse



Det er sq da Cheat

Tc over´n´out !
G� til toppen af siden

[+35]Shotgun Joe
[+35] Soldier

Denmark
1590 Posts

Skrevet - 05 Oct 2003 :  19:42:41  Vis profil  Bes�g [+35]Shotgun Joe's hjemmeside  Send [+35]Shotgun Joe en ICQ besked  Klik for at se [+35]Shotgun Joe's MSN Messenger adresse  Svar med Quote
*LØL* Tomcat !
- Det er lige nøjagtig hva' det er !
Ingen kan se det, ingen kan smage det og den sider lige i øjet HVER gang ;-)

- iøvrigt mener jeg at Kartago skal ødelægges !
G� til toppen af siden

[RBBOT]TheEye
Friend of [+35]

Denmark
3329 Posts

Skrevet - 06 Oct 2003 :  18:21:15  Vis profil  Bes�g [RBBOT]TheEye's hjemmeside  Klik for at se [RBBOT]TheEye's MSN Messenger adresse  Svar med Quote
KASTER I KARRYSOVS EFTER MIG

Arbejde er et nødvendigt onde for at have råd til at holde fri :-)
G� til toppen af siden

[+35]Krakatau[Wa]
[+35] Soldier

Denmark
744 Posts

Skrevet - 06 Oct 2003 :  23:09:55  Vis profil  Svar med Quote
LOL Eye

Joe den vil jeg få min mor til at lave, så skal jeg se om du kan lave opskrifter (jeg tvivler ikke på dine madtalenter, selvom jeg ikke har erfaring, desværre)
G� til toppen af siden

[+35]Shotgun Joe
[+35] Soldier

Denmark
1590 Posts

Skrevet - 06 Oct 2003 :  23:13:23  Vis profil  Bes�g [+35]Shotgun Joe's hjemmeside  Send [+35]Shotgun Joe en ICQ besked  Klik for at se [+35]Shotgun Joe's MSN Messenger adresse  Svar med Quote
Mistror du mig MasterL ????
Jeg har omhyggeligt testet alle mine opskrifter på min familie, inc. mine børn.
Alle har hidtil overlevet alt, untagen min AWP chilisovs ;-)

- iøvrigt mener jeg at Kartago skal ødelægges !
G� til toppen af siden

[+35]Krakatau[Wa]
[+35] Soldier

Denmark
744 Posts

Skrevet - 06 Oct 2003 :  23:17:43  Vis profil  Svar med Quote
tjaaa... tvivlen bliver ved at komme indtil du kommer og beviser det ;)
G� til toppen af siden

Ull
Friend of [+35]

Denmark
1678 Posts

Skrevet - 19 Nov 2003 :  22:02:22  Vis profil  Send Ull en ICQ besked  Klik for at se Ull's MSN Messenger adresse  Svar med Quote
Super schön opskrift Joe! Tillod mig dog at købe et stykke lammeryg og hakke istedet for den døde gris.

Den som smøre godt, køre godt.
G� til toppen af siden

Ull
Friend of [+35]

Denmark
1678 Posts

Skrevet - 26 Nov 2003 :  00:57:46  Vis profil  Send Ull en ICQ besked  Klik for at se Ull's MSN Messenger adresse  Svar med Quote
Havde drengene til middag idag. Menuen stod på Boller i "curry"(with a twist), sjældent har jeg oplevet et så begejstret selskab! Din opskrift (denne gang med gris) var en monster succes. Har du ikke flere gode ting du har lyst til at dele med os andre madglade?

Den som smøre godt, køre godt.
G� til toppen af siden
  Forrige emne Emne N�ste emne  
 Nyt emne  Svar p� emnet
 Vis printervenlig version
Hop til:
Clan [+35] Forum © 2000-2002 Snitz Communications Go To Top Of Page
Tilpasset ældre læsere - vist på [:)] 0.23 sek. Snitz Forums 2000