Clan [+35] Forum
Clan [+35] Forum
[+35] Hovedkvarter | Profil | Tilmeld | Aktive emner | Forummedlemmer | S�gning | FAQ
Brugernavn:
Kodeord:
Husk kodeord
Glemt dit kodeord?

 Alle fora
 Lidt af hvert
 Eat at Joe's
 Instant Osso buco (i stegeso)
 Nyt emne  Svar p� emnet
 Vis printervenlig version
Forfatter Forrige emne Emne N�ste emne  

[+35]Shotgun Joe
[+35] Soldier

Denmark
1590 indl�g

Skrevet - 03 Sep 2009 :  16:27:06  Vis profil  Bes�g [+35]Shotgun Joe's hjemmeside  Send [+35]Shotgun Joe en ICQ besked  Klik for at se [+35]Shotgun Joe's MSN Messenger adresse  Svar med Quote
Kender du det at gryde retten smager dobbelt så godt dagen efter? - Ja mon ikke!
Derfor denne opskrift, der til trods for navnet er super slow food.

Hvis du ikke har lavet Osso buco før, bringer jeg her opskriften, men det er ikke det er det seje ved denne opskrift

Osso buco (frit efter Frøkken Jensens kogebog):
Køb Osso buco udskåret kød hos din slagter eller i super marked. Udvælg helst de stykker med meget marv, det smager fantastisk

Du skal bruge:
1 bt. blad selleri.
1 Porre.
1-2 løg.
2-3 Gulerødder.
Et par store glas hvidvin.
1 Lille dåse tomat purre.
1 Dåse flåede tomater.
Et par blade laurbærblade.
En god kvast persille.
Saften af en citron eller lime.
2-3 Fed hvidløg.
Rosmarin og timian (rigeligt med timiam).
Mel.
Salt og pebber.
Smør (riiigeligt med smør).
Evt. chili.

Porre, bladselleri og gulerødder skæres i mundrette stykker.

Kødskiverne skal vendes i mel og drysses med salt og pebber.
TIPS: Skær den sene der omkrandser købskiven 3-4 steder, så "krøller" det sig ikke sammen, når du steget det.

Fidusen ved at lave en god osso buco, er stegningen af kødet og her kommer det vigtige!!!
Du skal kunne styrer temperaturen på panden, så det der er tilbage efter hvert hold kød, ikke brænder og bliver sort!. ALT hvad der er i panden skal nemlig bruges til sidst.
Jeg bruger en god tykbundet sourté pande

Brun smør i panden og steg kødet så det bliver pænt lyssebrunt. Tilsæt smør mellem hvert hold kød. Læg de stegte kødskiver fra på et fad.

Når det sidste hold kød er stegt, skal bunden af panden gerne have en lyssebrun skorpe af mel, fedt og salt og pebber.

Brun løg sammen med tomat purre, tilsæt alt andet en dåse tomat, citron/lime saft og hvidvin, og lad det brase let. Tilsæt nu dåse tomat, citron/lime saft og hvidvin. Når nu al væden kommer på, skal du kunne opløse alle "klumperne" af mel og smør på panden, det er vigtigt. det er også vigtigt at det ikke bliver for flydende, da det eller ikke kan være i stegeso'en!

I den orginale opskrift, laver man det i en stor tykbundet gryde og lægger nu kødet tilbage, men det gør jeg ikke

Skovl en god portion af grønsags mixet op i bunden af stegeso'en og læg det stegte kødskiver oven på. Forsæt med at lave "lagkage", ind til alt er kompakt i stegeso'en.

Det er nu vigtigt at væske dækker de øverste stykker kød, uden at det når til renden af stegeso'en. Hvis det ikke dækker endnu, så fyld op med hvidvin

Her kommer så det der gør denne ret "instant":
Jeg sætter retten over aften før!
Sæt stegeso'en i ovnen og tænd på 175 grader i 2 timer og sluk den så. Lad stegeso'en blive i ovnen.

Om aften næste dag laver du så kartoffelmos eller ris til.
Ta' den nu meget kolde Stegeso ud af ovnen og hæld det op i en stor gryde, tilsæt vand
Når jeg laver det, passer det med 3/4 l. vand, men prøv dig frem lidt af gangen.

Fidusen ved det hele er at:
det mel du vendte kødet i og det smør du stegte det i, skal nu danne en dejlig tyk sovs, når du koger det op
Kødet er nu blevet så mørt at det ofte falder fra hinanden

Det tager højst ½ time at forvandle den klargjorte osso buco til den færdige ret og tro mig, den smager bedre en 2. dagen

- iøvrigt mener jeg at Kartago skal ødelægges !
  Forrige emne Emne N�ste emne  
 Nyt emne  Svar p� emnet
 Vis printervenlig version
Hop til:
Clan [+35] Forum © 2000-2002 Snitz Communications Go To Top Of Page
Tilpasset ældre læsere - vist på [:)] 0.23 sek. Snitz Forums 2000