Clan [+35] Forum
Clan [+35] Forum
[+35] Hovedkvarter | Profil | Tilmeld | Aktive emner | Forummedlemmer | S�gning | FAQ
Brugernavn:
Kodeord:
Husk kodeord
Glemt dit kodeord?

 Alle fora
 Computere
 [+35] Linux
 Anmeldelse af Gentoo
 Nyt emne  Svar p� emnet
 Vis printervenlig version
Forfatter Forrige emne Emne N�ste emne  

[+35]Shotgun Joe
[+35] Soldier

Denmark
1590 indl�g

Skrevet - 20 Nov 2004 :  17:48:28  Vis profil  Bes�g [+35]Shotgun Joe's hjemmeside  Send [+35]Shotgun Joe en ICQ besked  Klik for at se [+35]Shotgun Joe's MSN Messenger adresse  Svar med Quote
I skrivende stund, er jeg ved at lave mit andet forsQg paa en Gentoo install. Det fQrste mislykkedes (hva' det jo ofte gQr, naar man er en pillefinger og helst ikke gaar den lige vej), fordi jeg fik pillet lidt for meget ved net-setup, mistede nettet og fik lavet en fejl i grub'en. + det lQse
Denne gang vil jeg holde mig til Lilo og en knapt saa experimenterende install.
Gentoo udmaerker sig paa 2 maader:
1. Den kan kun installeres fra konsolen og helst med net.
2. Den har en meget magtfuld kommando, som man hurtigt kommer til at elske: "emerge". "emerge" henter selv alle nQdvendige sourcefiler, finder afhaengigheder og kompilere skidtet.

Gentoo er noget mere nQrdet at installere, end de GUI installes jeg tidligere har lavet, Red Hat, Fedora & mandrake. Men, den har ogsaa flere muligheder. Dens opbygning er "BSD-style".

Jeg har store forventninger til Gentoo'en, da jeg har hQrt meget godt om den og haaber at kunne emigrere 100% til den.

OpfQlgende evaluvering, kommer naar jeg har smidt X-org paa den og faaet sat DK tastatur paa

- iøvrigt mener jeg at Kartago skal ødelægges !

[+35]Lazy
[+35] Soldier

Denmark
2470 Posts

Skrevet - 21 Nov 2004 :  10:09:58  Vis profil  Bes�g [+35]Lazy's hjemmeside  Klik for at se [+35]Lazy's MSN Messenger adresse  Svar med Quote
Det lyder spændende Joe.
quote:
Oprindeligt skrevet af [+35]Shotgun Joe

Dens opbygning er "BSD-style".
Hvor meget "BSD" er den? Bruger den inetd superdaemon?
Benytter den /etc/rc.d/rc.nnn opstart i stedet for Sys V's rc1, rc2, rc3 osv?
Bruger den linux eller BSD-kernel?
Hvordan er filstrukturen?

Ang. "Emerge": Har du nogen idé om hvordan den håndterer ting der installeres "udenom"? Understøtter det også automatiske opdateringer?

quote:
Oprindeligt skrevet af [+35]Shotgun Joe

OpfQlgende evaluvering, kommer naar jeg har smidt X-org paa den og faaet sat DK tastatur paa
Venter spændt på resultatet




G� til toppen af siden

[+35]Dr.Zeepra[Wa]
[+35] Soldier

Denmark
968 Posts

Skrevet - 21 Nov 2004 :  18:19:06  Vis profil  Bes�g [+35]Dr.Zeepra[Wa]'s hjemmeside  Send [+35]Dr.Zeepra[Wa] en ICQ besked  Klik for at se [+35]Dr.Zeepra[Wa]'s MSN Messenger adresse  Svar med Quote
ang emerge..så vil jeg da påstå apt i Debian er mindst ligeså smart, den henter da også selv dependencies og kompilerer fx netprotokoller selv... :)... Debian.. me lajk ... (og så kan du rende og hoppe Johnny :D)

The Biggest, The Best - Better than the rest!
G� til toppen af siden

SmokiE
Forummedlem

Denmark
868 Posts

Skrevet - 21 Nov 2004 :  18:24:10  Vis profil  Send SmokiE en ICQ besked  Klik for at se SmokiE's MSN Messenger adresse  Svar med Quote
Haha

Windows 98 supports real multitasking.
It can boot and crash simultaneously!!
G� til toppen af siden

[+35]Lazy
[+35] Soldier

Denmark
2470 Posts

Skrevet - 21 Nov 2004 :  19:09:24  Vis profil  Bes�g [+35]Lazy's hjemmeside  Klik for at se [+35]Lazy's MSN Messenger adresse  Svar med Quote
Zeepra... Vi ved jo alle hvorfor du foretrækker -->Debian
G� til toppen af siden

[+35]Terabyte
[+35] Soldier

Denmark
2730 Posts

Skrevet - 21 Nov 2004 :  19:56:24  Vis profil  Bes�g [+35]Terabyte's hjemmeside  Klik for at se [+35]Terabyte's MSN Messenger adresse  Svar med Quote
nørder
G� til toppen af siden

[+35]Dr.Zeepra[Wa]
[+35] Soldier

Denmark
968 Posts

Skrevet - 21 Nov 2004 :  19:59:46  Vis profil  Bes�g [+35]Dr.Zeepra[Wa]'s hjemmeside  Send [+35]Dr.Zeepra[Wa] en ICQ besked  Klik for at se [+35]Dr.Zeepra[Wa]'s MSN Messenger adresse  Svar med Quote
hvad griner du af, din lille Sm0ker...

The Biggest, The Best - Better than the rest!
G� til toppen af siden

SmokiE
Forummedlem

Denmark
868 Posts

Skrevet - 21 Nov 2004 :  20:13:28  Vis profil  Send SmokiE en ICQ besked  Klik for at se SmokiE's MSN Messenger adresse  Svar med Quote
Fordi i må ta jer sammen haha

Windows 98 supports real multitasking.
It can boot and crash simultaneously!!
G� til toppen af siden

[+35]Shotgun Joe
[+35] Soldier

Denmark
1590 Posts

Skrevet - 23 Nov 2004 :  00:18:06  Vis profil  Bes�g [+35]Shotgun Joe's hjemmeside  Send [+35]Shotgun Joe en ICQ besked  Klik for at se [+35]Shotgun Joe's MSN Messenger adresse  Svar med Quote
Ja Lazy, den bruger rc.d, men køre linux kerner. Den er skallerbare, i en grad jeg ikke har set før. Bla. ved sin "UDS"-var, hvor man kan definere globalt og lokalt, hvilke andre pakker man kompilere mod.
Gentoo er først og fremmest en dist., for folk som SELV vil bestemme det hele. "emerge" adskiller sig fra andre "pakke-installatore", ved at den henter sources til kompilering, frem for binærer pakker. Det giver den dens unikke skallerbarhed, samtidigt med at man ikke har default deps til en masse crap man; enten aldrig bruger, eller andrig installere.... vhf. "USE"
Men, man kan naturligvis installere binærer pakker hvis man vil, selv .rpm
Mit forløbige resultat:
Jeg synes det har noget af det bedste fra begge lejere; uproblematisk installation kombineret med den frie linux ånd. Man skal dog være indstillet på at nørde noget mere med den, en en #189; kommerciel GUI dist.

- Og ja Lazy, man kan naturligvis installere hva' man har lyst til ! Men det komme pr. default til at ligge i et "ARCH" eller endnu "værrer" et "~ARCH" dir.

Gentoo synes at være et godt alternativ for server, men vel nørdet for desktop.... med mindre man kan li' at nørde ;-)

Lige nu, er jeg ved at få X11 og KDE op, efter at have brugt 14 timer på at kompilere det. Men, når det først er oppe, skal jeg tune kernen og re-kompillere det hele, for at rette op på nogle uundgålige fejl, man altid laver første gang. Men så får jeg også et sys som er skrædersyet til mig ->B+D~

- iøvrigt mener jeg at Kartago skal ødelægges !
G� til toppen af siden

[RBBOT]TheEye
Friend of [+35]

Denmark
3329 Posts

Skrevet - 23 Nov 2004 :  14:50:57  Vis profil  Bes�g [RBBOT]TheEye's hjemmeside  Klik for at se [RBBOT]TheEye's MSN Messenger adresse  Svar med Quote
Troede vi havde et DANSK forum.
Hvorfor snakker i så KINESISK

Arbejde er et nødvendigt onde for at have råd til at holde fri :-)
G� til toppen af siden

[+35]Lazy
[+35] Soldier

Denmark
2470 Posts

Skrevet - 23 Nov 2004 :  16:22:56  Vis profil  Bes�g [+35]Lazy's hjemmeside  Klik for at se [+35]Lazy's MSN Messenger adresse  Svar med Quote
Shhh Eye...
Tag dig ikke af det. Det er kun for at lede de enfoldige i fristelse.
Der findes kun 1 operativsystem. Microsoft opfandt musen. Bill Gates fandt på det der med vinduer på en computer. Windows XP er den eneste måde man kan sikre sig at ens oplysninger forbliver ens egne. En server SKAL køre windows, ellers er den kommunistisk kontrolleret. Kommunistisk kontrollerede maskiner kører i virkeligheden en kopi af windows, bare med kinesiske ord sat ind i stedet for "stifinder" og "Mine dokumenter"

Så! Går det bedre nu?
G� til toppen af siden

[+35]Shotgun Joe
[+35] Soldier

Denmark
1590 Posts

Skrevet - 23 Nov 2004 :  18:18:14  Vis profil  Bes�g [+35]Shotgun Joe's hjemmeside  Send [+35]Shotgun Joe en ICQ besked  Klik for at se [+35]Shotgun Joe's MSN Messenger adresse  Svar med Quote
Rettelse Lazy, Appel opfandt det der med vinduer..... men det jo hugget, ligesom resten.....
- Btw. jeg glemte det bedste: Gentoo har generisk sandbox, og man kun slå den fra MEEEEGET med vilje !

- iøvrigt mener jeg at Kartago skal ødelægges !

Rettet af - [+35]Shotgun Joe @ 23 Nov 2004 18:20:29
G� til toppen af siden

[+35]MaDwEeSeR[Wa]
[+35] Soldier

Denmark
4078 Posts

Skrevet - 23 Nov 2004 :  18:44:10  Vis profil  Bes�g [+35]MaDwEeSeR[Wa]'s hjemmeside  Klik for at se [+35]MaDwEeSeR[Wa]'s MSN Messenger adresse  Svar med Quote
tror lazy er klar over det , men at befolkningen bare ikke må vide det for ikke at skabe oprør i den danske stat
G� til toppen af siden

[+35]Shotgun Joe
[+35] Soldier

Denmark
1590 Posts

Skrevet - 23 Nov 2004 :  19:25:05  Vis profil  Bes�g [+35]Shotgun Joe's hjemmeside  Send [+35]Shotgun Joe en ICQ besked  Klik for at se [+35]Shotgun Joe's MSN Messenger adresse  Svar med Quote
Det minder mig om at:
ALLE versioner af Win$lowz indeholder en meeeget smitsom virus:
Amerikans-kommunist-forskrækkelses-vi-ejer-hele-verden-og-hvis-nogen-siger-noget-andet-inverdere-vi-jeres-land-itis
Det skal bemærkes at; det ikke er nogen computervirus, men en mentalbesættelse, på linie med xenofobi!

- iøvrigt mener jeg at Kartago skal ødelægges !
G� til toppen af siden

[+35]6-PACK
[+35] Soldier

Denmark
2051 Posts

Skrevet - 25 Nov 2004 :  21:03:19  Vis profil  Bes�g [+35]6-PACK's hjemmeside  Send [+35]6-PACK en ICQ besked  Svar med Quote
Jeg mangler en eller anden linux der kan ligge på min bærbare så den kan overtage min mail /surfing/ lidt regneark.
er der en der har et link til det.

[+35]6-PACK
G� til toppen af siden

[+35]Dr.Zeepra[Wa]
[+35] Soldier

Denmark
968 Posts

Skrevet - 26 Nov 2004 :  02:50:05  Vis profil  Bes�g [+35]Dr.Zeepra[Wa]'s hjemmeside  Send [+35]Dr.Zeepra[Wa] en ICQ besked  Klik for at se [+35]Dr.Zeepra[Wa]'s MSN Messenger adresse  Svar med Quote
Det kommer helt an på hvor meget man er inde i Linux.... det nemmeste, imho, er nok Mandrake..det er sådan næsten lige til at kaste sig ud i..... hvorimod jeg synes Rødhætte er noget bøvet lort :)........ og så kan du bruge Firefox og Thunderbird til mail og surfing ... og mht regneark..tjaa..så er der vel altid StarOffice?

The Biggest, The Best - Better than the rest!
G� til toppen af siden

[+35]6-PACK
[+35] Soldier

Denmark
2051 Posts

Skrevet - 26 Nov 2004 :  21:26:28  Vis profil  Bes�g [+35]6-PACK's hjemmeside  Send [+35]6-PACK en ICQ besked  Svar med Quote
Jeg har formuleret mig lidt forkert mandrake redhat suse er jeg rimlig bekendt med men nu mangler jeg en version der ikke er for stor da den disk jeg har fået fat i ikke er så helvedes stor mener det er under 4 giga og der skal jo være plads til og suge lidt fra nettet af de førnævnte versioner kan jeg ikke huske hvor meget fyldte og det ville være lidt surt og patte en version der åd hele disken.

[+35]6-PACK
G� til toppen af siden

[+35]Lazy
[+35] Soldier

Denmark
2470 Posts

Skrevet - 26 Nov 2004 :  22:16:31  Vis profil  Bes�g [+35]Lazy's hjemmeside  Klik for at se [+35]Lazy's MSN Messenger adresse  Svar med Quote
Mandrake vil jeg slet ikke foreslå til nogen mere, da deres "brugerklub", besværlige opdateringer (medmindre man betaler MANGE penge til klubben) osv. efterhånden er mere uigennemskueligt end noget af det Microsoft har præsteret.

At jeg selv ville lave en Slackware installation på sådan en bærbar er egentlig lidt irrelevant, for Slack ER ikke specielt brugervenligt

Medmindre du vil køre "ultra-letvægt" så er mit bedste bud Knoppix (eller den helt danske: Dappix). Det er en distro alle burde have. Det er kort fortalt linux på en CD. Den behøver man ikke engang at installere!
Hent den. Selvom du finder ud af du hellere vil noget andet, så kan man altid bruge en knoppix hvis man skal "hjælpe" en der har glemt sit XP administrator password http://tyge.sslug.dk/knoppix/
Knoppix/dappix kan sagtens installeres på HD og fylder så op til 1 Gb.

Skal det være ultra-light, så drop det danske, glem alt om Gnome/KDE og lær noget nyt istedet. Kig på "Featherlinux". Det er en komplet linux der kan køre fra en USB-nøglering på 64Mb
Til gengæld vil der ikke være ret mange applikationer du kender på forhånd, men den kan det meste af det du søger. Så kan du altid kaste en Openoffice oven i, det burde der være masser af plads til
Ulempen er at AL localization er US!
G� til toppen af siden

[+35]Shotgun Joe
[+35] Soldier

Denmark
1590 Posts

Skrevet - 26 Nov 2004 :  23:12:04  Vis profil  Bes�g [+35]Shotgun Joe's hjemmeside  Send [+35]Shotgun Joe en ICQ besked  Klik for at se [+35]Shotgun Joe's MSN Messenger adresse  Svar med Quote
Søren, du er efterhånden rimelig bekendt emed Linus, du har mistet angsten for konsollen og har et overblik over hvad det meste drejer sig om. Prøv Gentoo !!
Læs manualen (sølle 170 sider), lav en install med binærer pakker fra en universal disk (fåses nemmest med bittorrent (md5 passer)). Den behøver ikke fylde mere end et par gig.
Hvis du forstår meningen med USE, minimere du din installe til det absolut nødventige !!

- iøvrigt mener jeg at Kartago skal ødelægges !
G� til toppen af siden

SmokiE
Forummedlem

Denmark
868 Posts

Skrevet - 27 Nov 2004 :  11:19:41  Vis profil  Send SmokiE en ICQ besked  Klik for at se SmokiE's MSN Messenger adresse  Svar med Quote
Det ku jo være jeg sku prøve det en dag. Jeg har bare ikke tid til pjank og pjat for tiden så det kommer bare bagest i rækken på den endeløse kø af ting som skal ordnes... og pilles ved... og nørdes ved... heheh...

Windows 98 supports real multitasking.
It can boot and crash simultaneously!!
G� til toppen af siden

[+35]6-PACK
[+35] Soldier

Denmark
2051 Posts

Skrevet - 27 Nov 2004 :  12:01:16  Vis profil  Bes�g [+35]6-PACK's hjemmeside  Send [+35]6-PACK en ICQ besked  Svar med Quote
Nu er det konen du piller ved IK.

[+35]6-PACK
G� til toppen af siden

[+35]6-PACK
[+35] Soldier

Denmark
2051 Posts

Skrevet - 27 Nov 2004 :  12:19:51  Vis profil  Bes�g [+35]6-PACK's hjemmeside  Send [+35]6-PACK en ICQ besked  Svar med Quote
Der er ikke lige en der har en stor forbindelse der lige gider suge fedora core 3 brænde den ned på cd og sende den til mig jeg afholder selvfølgelig alle udgifter jeg har desvære kun en 512/512 og der bor andre i huset en undertegnet der suger fra nettet.

fedora fylder 2.3 giga

[+35]6-PACK
G� til toppen af siden

[+35]6-PACK
[+35] Soldier

Denmark
2051 Posts

Skrevet - 27 Nov 2004 :  18:15:57  Vis profil  Bes�g [+35]6-PACK's hjemmeside  Send [+35]6-PACK en ICQ besked  Svar med Quote
Nu er dappix hentet og brændt ud men vil ikke rigtigt (error her og der og alle vegne ) ikke mindst til sidst vor den bare står og skriver
INIT: PANIC: segmentatation violation at 0x804e19a! sleeping for 30 seconds.
igen og igen

[+35]6-PACK
G� til toppen af siden

SmokiE
Forummedlem

Denmark
868 Posts

Skrevet - 28 Nov 2004 :  13:59:48  Vis profil  Send SmokiE en ICQ besked  Klik for at se SmokiE's MSN Messenger adresse  Svar med Quote
hehe... sikker på at det er hentet/brændt uden fejl?

Windows 98 supports real multitasking.
It can boot and crash simultaneously!!
G� til toppen af siden

SmokiE
Forummedlem

Denmark
868 Posts

Skrevet - 19 Dec 2004 :  14:50:17  Vis profil  Send SmokiE en ICQ besked  Klik for at se SmokiE's MSN Messenger adresse  Svar med Quote
Her har jeg vist det du leder efter 6-pack

http://www.linuxbog.dk/distro/bog/distro-puppy.html


Windows 98 supports real multitasking.
It can boot and crash simultaneously!!
G� til toppen af siden

[+35]Shotgun Joe
[+35] Soldier

Denmark
1590 Posts

Skrevet - 09 Feb 2005 :  16:14:45  Vis profil  Bes�g [+35]Shotgun Joe's hjemmeside  Send [+35]Shotgun Joe en ICQ besked  Klik for at se [+35]Shotgun Joe's MSN Messenger adresse  Svar med Quote
Well, efter jeg har leget lidt med Ubuntu (og ikke et ondt ord om den) er jeg alligevel lidt for hooked på Gentoo'en.
Den er kommet i en ny version: 2004.3
Installationen er stadig RET nørdet, men til at finde ud af
De væsentligeste grund til at jeg er vendt tilbage til Gentoo, er bla., dens unikke scallerbarhed og det at hele syntemet bliver kompilleret direkte på boxen.
Jeg må indrømme at der efterhånden er 5. gang at jeg kaster den på, da jeg ikke har været helt tilfreds med mine tidligere forsøg (men øvelse gøre mester). Af faldgruber jeg kan advarer imod, er: Grub (den er DÅM) og nvidia's egen kernemodulpakke, som typisk er af en højere version af det portage Gentoo'en holder og man derfor får svært ved at få X-serveren i luften.
Af væsenlige forbedringere, MÅ nævnes en installationsmanual som nu er færdig på Dansk - Den indholder dog stadig enkelte småfejl, som kan være forvirrende, hvis man ikke selv er en GNU.
Jeg regner med at have komplet GUI på senere idag, men alt hva' derftil høre. Så kommer mit næste store projekt: at sætte mig ordenligt ind i wine !
Når wine kan køre CS/CZ, er det godnathue med Win$lowz og har har nået mit mål: at frigører mig i størst mulig grad fra proporitær software.

Da jeg aldrig selv har leget med Wine, vil jeg meget gerne høre lidt fra jeg andre om den. Særlig kendte faldgruber og tind man IKKE bør gøre..... forløbig skal jeg dog nok liiige læse dokumentation prøve mig lidt frem.
Opret evt. en tråd som anmeldelse af wine

- iøvrigt mener jeg at Kartago skal ødelægges !
G� til toppen af siden

Dahoon
Ubeskrivelig[xx(]

Denmark
533 Posts

Skrevet - 10 Feb 2005 :  03:58:48  Vis profil  Bes�g Dahoon's hjemmeside  Svar med Quote
Gentoo er lækkert nok hvis man er typen der helst køber sin bil adskilt og skiller den ad, pudser den og samler den igen når der skal skiftes olie ;)

Personligt ville jeg nok heller bruge Debian, for godt nok kan jeg godt lide at nørde, men Gentoo er sgu lige i overkanten.
Måske hvis det så kørte 100 % super vildt overdrevet hurtigt og stabilt ville jeg overveje det. Men sidst jeg lagde det ind måtte jeg opgive da det ikke kunne finde ud af mit hardware. Det var simpelhen for nyt (altså hardware). Desuden crashede det for et godt ord hvis jeg så meget som tænkte på at lade det komme i nærheden af mit RAID.
Debian derimod virkede i første hug.
Om det så var Gentoo der var for nyt dengang ved jeg ikke (tror det var 2004.2 eller sådan noget).

Nu sidder jeg så og roder med linux igen, denne gang bare til en 100 % klient pc (det andet var som server) og der tror jeg Debian (eller bsd?) bliver vinderen :)

Jeg håber også der kommer nogle oplysninger om Wine for sidder selv og roder med det, så tips kan man jo altid bruge :)

It was once believed that given infinite monkeys with keyboards and infinite time that they could recreate the works of Shakespeare. Thanks to Usenet, Email ,IRC, Forums, ICQ, AIM and especially MSN, we now know this isn't true.
G� til toppen af siden
  Forrige emne Emne N�ste emne  
 Nyt emne  Svar p� emnet
 Vis printervenlig version
Hop til:
Clan [+35] Forum © 2000-2002 Snitz Communications Go To Top Of Page
Tilpasset ældre læsere - vist på [:)] 0.3 sek. Snitz Forums 2000