Clan [+35] Forum
Clan [+35] Forum
[+35] Hovedkvarter | Profil | Tilmeld | Aktive emner | Forummedlemmer | S�gning | FAQ
Brugernavn:
Kodeord:
Husk kodeord
Glemt dit kodeord?

 Alle fora
 Computere
 [+35] Linux
 Øh, hvad er linux ???
 Nyt emne  Svar p� emnet
 Vis printervenlig version
Forfatter Forrige emne Emne N�ste emne  

[+35]Dude
[+35] Soldier

Denmark
12426 indl�g

Skrevet - 27 Dec 2004 :  13:33:29  Vis profil  Svar med Quote
Nej alvor til side. Jeg har besluttet mig til at begynde at lege lidt med linux, for at se hvad det er for noget og for at kunne bruge det som alternativ til Windows. Men hvilken version af Linux skal jeg vælge at lege med?

Jeg regner med at smide den på en af mine bærbare computere, og teste der fra. Mine hovedformål med at benytte linux er:
- Bruge det på en email og webserver
- Bruge den som testserver på en webshop jeg roder med, angiveligt skulle linux være ideelt sammen med php.
- Almindelig interesse for at prøve noget andet end windows.
- Gratis (eller tæt på)

Så eksperter: hvad skal jeg vælge, der ikke er alt for svært at komme i gang med, og som samtidig er egnet til ovenstående? Det gør ikke noget at det tager lidt tid at lære, men jeg gider heller ikke bruge hele 2005 på at komme i gang...

Gode råd og forslag modtages

Play 4 FUN
Jo mere man øver sig - jo mindre undskyldning har man for at være ringe...

[+35]Weasel
[+35] Soldier

174 Posts

Skrevet - 27 Dec 2004 :  14:56:17  Vis profil  Send [+35]Weasel en ICQ besked  Klik for at se [+35]Weasel's MSN Messenger adresse  Svar med Quote
FreeBSD er vejen frem, når det er en server du mangler.

Du skal blot være instillet på at læse EN MASSE for at få den rette forståelse af diverse ting og problemer. Og når så du er ved at give op, vil jeg med glæde bistå dig så langt jeg formår. (Jeg har kørt FreeBSD "i en del år" ) Det er nemmelig en del af FreeBSD at man hjælper hinanden.

"Resources for Newbies er et godt sted at starte med læsningen.

Og tag det roligt - FreeBSD er IKKE sværere end andre *nix OS. tvært imod er det kanon nemt at installere diverse applikationer... én kommando make install kan faktisk gøre det i langt de fleste tilfælde

PS: Jeg har ikke ret meget erfaring med den grafiske brugerflade (X-windows)... det har man ik en ski' at bruge til på en server

At have brug for hjælp, er som at have brug for en faldskærm...
Hvis den ikke er der første gang behovet opstår, er sansynligheden for at det sker igen meget begrænset!


G� til toppen af siden

[+35]Dude
[+35] Soldier

Denmark
12426 Posts

Skrevet - 28 Dec 2004 :  19:13:57  Vis profil  Svar med Quote
Jamen tak for tilbudet. Jeg kaster mig over det i starten af det nye år.
Hvis andre Linux hajer har en holdning til om jeg bør bruge FreeBSD eller noget helt andet vil jeg da også gerne høre det.

Play 4 FUN
Jo mere man øver sig - jo mindre undskyldning har man for at være ringe...
G� til toppen af siden

[+35]Lazy
[+35] Soldier

Denmark
2470 Posts

Skrevet - 29 Dec 2004 :  19:21:24  Vis profil  Bes�g [+35]Lazy's hjemmeside  Klik for at se [+35]Lazy's MSN Messenger adresse  Svar med Quote
BSD og linux kører på samme kerne og grundprincipper, men BSD er ikke linux eller omvendt
Med de ting du nævner: Serverapplikationer, så er BSD slet ikke noget dårligt valg.

Faktisk vil jeg da foreslå dig at vælge en BSD (Open, free eller Net) frem for en "patent-linux" som RedHat eller Mandrake.

Årsagen er den simple, at der er du nødt til at lære nogle grund discipliner som vil hjælpe dig senere. Sikre, stabile "Ud af æsken, kan det hele - Og så i farver" servere findes kun i reklamer

Hvis du på et eller andet tidspunkt ønsker at prøve en linux, så vil mit råd være at lede efter de linux'er der minder mest om unix, men ok, jeg har også været vant til unix i mange år
G� til toppen af siden

[+35]Weasel
[+35] Soldier

174 Posts

Skrevet - 29 Dec 2004 :  21:52:11  Vis profil  Send [+35]Weasel en ICQ besked  Klik for at se [+35]Weasel's MSN Messenger adresse  Svar med Quote
quote:
Oprindeligt skrevet af [+35]Lazy

Sikre, stabile "Ud af æsken, kan det hele - Og så i farver" servere findes kun i reklamer
/me rejser sig og klapper ad Lazy
Vel talt - jeg kunne ikke ha' sagt det bedre selv

At have brug for hjælp, er som at have brug for en faldskærm...
Hvis den ikke er der første gang behovet opstår, er sansynligheden for at det sker igen meget begrænset!


G� til toppen af siden

[+35]Dude
[+35] Soldier

Denmark
12426 Posts

Skrevet - 30 Dec 2004 :  11:53:01  Vis profil  Svar med Quote
Hvad litteratur bør jeg investere i for at komme i gang med BSD? Det virker jo ikke ligefrem let tilgængeligt for folk som jeg uden erfaring i ret meget andet end Windows og en smule Pascal programmering

Er der for øvrigt nogne forskelle på Open, Free og Net jeg skal være opmærksom på. Det har jeg nemlig ikke kunnet finde nogen oplysninger på.

Og lige et sidste spørgsmål i denne omgang: Er det til at få BSD til at samarbejde med et trådløst netværk?

Tak for hjælpen så vidt!

Play 4 FUN
Jo mere man øver sig - jo mindre undskyldning har man for at være ringe...
G� til toppen af siden

[+35]Weasel
[+35] Soldier

174 Posts

Skrevet - 30 Dec 2004 :  12:52:06  Vis profil  Send [+35]Weasel en ICQ besked  Klik for at se [+35]Weasel's MSN Messenger adresse  Svar med Quote
Jeg har aldrig brugt andet end FreeBSD Handbook den er gratis og altid opdateret.

Forskelle på de tre BSD kan jeg ikke svare helt for... jeg har altid kørt FreeBSD fordi det var der jeg kunne få hjælp af mine venner.

Men her er en KORT roundup jeg lige ryster ud af ærmet

FreeBSD er en MEGET fleksibel server i den daglige brug.
OpenBSD er så vidt jeg ved vandvittig paranoid og 100000000% "sikkerheds minded"
NetBSD understøtter mange forsk. hardware enheder...

Jeg er nok ikke _helt_ objektiv her da jeg jo ikke har kørt de 2 andre BSD men Lazy ved måske mere eller kan korigerer mig.

At have brug for hjælp, er som at have brug for en faldskærm...
Hvis den ikke er der første gang behovet opstår, er sansynligheden for at det sker igen meget begrænset!


G� til toppen af siden

[+35]Lazy
[+35] Soldier

Denmark
2470 Posts

Skrevet - 31 Dec 2004 :  00:01:09  Vis profil  Bes�g [+35]Lazy's hjemmeside  Klik for at se [+35]Lazy's MSN Messenger adresse  Svar med Quote
Weasels korte beskrivelse af de tre BSD'er passer fint med min opfattelse.
Jeg må have været træt da jeg anbefalede dig at vælge en hvilkensomhelst BSD. NetBSD er lidt besværlig at installere og OpenBSD er helt klart værd at undgå hvis man ikke kender en del til ip-mangling osv.

Min mening var egentlig bare, at du hellere skulle prøve BSD, frem for at vælge en af de meget "customiserede" linuxer. (RedHat et al.)

[+35]'s servere kører alle Slackware linux og det er stadig min foretrukne distribution. Hvis du vil prøve noget andet end FreeBSD, så vil jeg da anbefale Slack, ene og alene fordi det til dato er den distribution der minder mest om Unix. Samtidig er den "ikke-customiseret" hvilket er en KLAR fordel når man bliver en lille smule øvet. Man kan altid hente og kompilere de seneste versioner af diverse programmer uden at tænke på .rpm'er og "rend mig i RedHat."
Endelig så bruger Slackware noget af det bedste fra BSD, nemlig inetd superdaemonen og BSD-lignende opstartsrutiner, i stedet for den normale SysV totale opstartskaos.

Den primære grund til at jeg foretrækker en Slackware Linux frem for BSD er, at jeg aldrig har kunnet forliges med BSD-style shell kommandoer. (Meget kort: SysV kommandoer er typisk kortform hvor BSD-style er fuldform.)
Samtidig slipper jeg også for at arbejde med et linux kompatabilitetslag når jeg kører "native linux" applikationer som f.eks. HL-servere

Hmm - nørdgenet tog over... Det bedste du kan gøre er: Vælg at gå igang! Brug 14 dage på at rode lidt rundt med enten det ene eller det andet. Brug google og de glimrende gratis ressourcer der findes, men hav hele tiden i baghovedet at der ikke findes EN rigtig løsning. Alle har travlt med at anbefale det ene frem for det andet, så lad være med at give op alene på grund af forvirring.

Husk: Hvis du har maskinen bag en pat-router, så behøver du ikke frygte så meget.

Den eneste 100% anbefaling jeg vil give dig til at starte med, er valget af bootloader: Vælg LILO! Hold dig væk fra "Grub"... Lilo er mere "primitiv", men den introducerer ikke en masse grimme overraskelser!
Hvis du ikke får mulighed for at vælge lilo som bootloader når du installerer, så smid CD'erne væk og find en anden distribution!
(Bootloaderen er det der gør at du kan have en linux, BSD, Windows og Unix installation på samme maskine)

Prøv dig frem og SPØRG når du kommer i tvivl. Nørder elsker faktisk at hjælpe - De gør det bare på en underlig måde ind imellem
G� til toppen af siden

[+35]MaDwEeSeR[Wa]
[+35] Soldier

Denmark
4078 Posts

Skrevet - 31 Dec 2004 :  00:34:51  Vis profil  Bes�g [+35]MaDwEeSeR[Wa]'s hjemmeside  Klik for at se [+35]MaDwEeSeR[Wa]'s MSN Messenger adresse  Svar med Quote
er totalt noob til linux , og jeg startede hårdt ud med slackware , hvilket resulteret i nogle gang reinstall da jeg fik ****ed det hele op, må indrømme at lazy har ofret nogle timer på at hjælpe mig (thnx :D)

Synes faktist det er rigtig godt OS :D
G� til toppen af siden

[+35]Weasel
[+35] Soldier

174 Posts

Skrevet - 31 Dec 2004 :  00:55:20  Vis profil  Send [+35]Weasel en ICQ besked  Klik for at se [+35]Weasel's MSN Messenger adresse  Svar med Quote
Heh he... jeg bliver da vist nødt til at sutte en slack cd ned og prøve det af på min test maskine

FYI: På mit job, benyttes Sun Solaris... man kan acceptere meget, når man bliver betalt for det

At have brug for hjælp, er som at have brug for en faldskærm...
Hvis den ikke er der første gang behovet opstår, er sansynligheden for at det sker igen meget begrænset!


G� til toppen af siden

[+35]Dude
[+35] Soldier

Denmark
12426 Posts

Skrevet - 01 Jan 2005 :  23:00:13  Vis profil  Svar med Quote
Jamen tak for rådgivningen, jeg kaster mig over det en af de nærmeste dage.

Play 4 FUN
Jo mere man øver sig - jo mindre undskyldning har man for at være ringe...
G� til toppen af siden

[+35]Weasel
[+35] Soldier

174 Posts

Skrevet - 02 Jan 2005 :  19:00:33  Vis profil  Send [+35]Weasel en ICQ besked  Klik for at se [+35]Weasel's MSN Messenger adresse  Svar med Quote
quote:
Oprindeligt skrevet af Weasel[+35To]

Heh he... jeg bliver da vist nødt til at sutte en slack cd ned og prøve det af på min test maskine

Running SlackWare 10.0 @ "slackbox"
Steam er i færd med at opdatere

At have brug for hjælp, er som at have brug for en faldskærm...
Hvis den ikke er der første gang behovet opstår, er sansynligheden for at det sker igen meget begrænset!


G� til toppen af siden

[+35]MaDwEeSeR[Wa]
[+35] Soldier

Denmark
4078 Posts

Skrevet - 05 Jan 2005 :  16:01:07  Vis profil  Bes�g [+35]MaDwEeSeR[Wa]'s hjemmeside  Klik for at se [+35]MaDwEeSeR[Wa]'s MSN Messenger adresse  Svar med Quote
Har lige smidt slack 10 ind på en gammmeeeel maskine :D

men den bliver ved med at skrive at du har mail , hvordan læses denne?
G� til toppen af siden

[+35]Lazy
[+35] Soldier

Denmark
2470 Posts

Skrevet - 05 Jan 2005 :  17:03:00  Vis profil  Bes�g [+35]Lazy's hjemmeside  Klik for at se [+35]Lazy's MSN Messenger adresse  Svar med Quote
mutt
G� til toppen af siden

[+35]Weasel
[+35] Soldier

174 Posts

Skrevet - 05 Jan 2005 :  18:14:58  Vis profil  Send [+35]Weasel en ICQ besked  Klik for at se [+35]Weasel's MSN Messenger adresse  Svar med Quote
Eller kør kommandoen 'mail'

'h' giver en lille hjælpeskærm når du er i 'mail'

At have brug for hjælp, er som at have brug for en faldskærm...
Hvis den ikke er der første gang behovet opstår, er sansynligheden for at det sker igen meget begrænset!


G� til toppen af siden

SmokiE
Forummedlem

Denmark
868 Posts

Skrevet - 06 Jan 2005 :  19:14:42  Vis profil  Send SmokiE en ICQ besked  Klik for at se SmokiE's MSN Messenger adresse  Svar med Quote
"pine" hvis det er installeret

Windows 98 supports real multitasking.
It can boot and crash simultaneously!!
G� til toppen af siden

[+35]MaDwEeSeR[Wa]
[+35] Soldier

Denmark
4078 Posts

Skrevet - 06 Jan 2005 :  21:28:48  Vis profil  Bes�g [+35]MaDwEeSeR[Wa]'s hjemmeside  Klik for at se [+35]MaDwEeSeR[Wa]'s MSN Messenger adresse  Svar med Quote
thnxer

jeg vil teste løs lige så snart maskinen er fri (DET SUCKS IKKE AT HAVE KABINETTER NOK)
G� til toppen af siden
  Forrige emne Emne N�ste emne  
 Nyt emne  Svar p� emnet
 Vis printervenlig version
Hop til:
Clan [+35] Forum © 2000-2002 Snitz Communications Go To Top Of Page
Tilpasset ældre læsere - vist på [:)] 0.08 sek. Snitz Forums 2000